Diane Drubay, Ignis II
L'artista digital Diane Drubay uneix l'activisme cultural i climàtic a La Façana de Lo Pati.
La peça Ignis II es projectarà fins al 20 d'agost en el marc del cicle d’art digital Antroposcenes
Diane Drubay (Paris, França) és una artista visual que treballa amb fotografies i vídeos per crear visions premonitòries d’altres futurs. Les seves creacions troben inspiració en l’estètica de la literatura de ciència ficció, i empren la psicología del color, així com els més recents descobriments científics. Les seves visions especulatives volen enfrontar-nos amb les realitats colpidores de possibles futurs. A Ignis II —que és l’obra que es pot veure a LA FAÇANA de Lo Pati fins al 20 d’agost en el marc del cicle 'Antroposcenes, narracions sobre la vida a l'Antropocè'— Drubay crea un paisatge canviant que dibuixa dos futurs possibles, tan fascinants com demolidors.
El comissari del cicle, Pau Waelder, explica: «El treball de l’artista Diane Drubay ens convida a mirar cap al cel. Veiem un captivador paisatge amb núvols de colors brillants, que lentament es van tornant vermellosos i cada cop més obscurs. Ignis II (2021) és una animació de només catorze segons, que representen els catorze anys que, en 2021, quedaven fins a l’anomenat “punt de no retorn” en el canvi climàtic: l’any 2035. Segons informes més recents, ja al 2029 es farà impossible limitar la pujada global de les temperatures a 1,5 graus. En comptes de mostrar un compte enrere o un gràfic amb una corba ascendent, Drubay crea un seductor paisatge, gairebé abstracte, que narra una història únicament transformant els colors en la imatge. L’efecte és hipnòtic, i si pensem en el que representa, força esfereïdor. L’artista posa èmfasi en el caràcter cíclic de l’obra i el seu ritme pausat: “el meu art demana lentitud, però sobretot, sostenibilitat. La noció de temps i cicle és present a la meva obra per posicionar-la en un espai infinit de temps que es pot assimilar fàcilment amb el de la natura.” La peça de Drubay, sota la seva bellesa efímera, ens porta a reflexionar sobre processos lents però inexorables, i la nostra capacitat per a reaccionar-hi».
Com a videoartista i fotògrafa, Diane Drubay investiga experiències transcendentals i psicoactives mitjançant representacions de la natura que evoquen la idea del sublim. Les obres de Drubay criden l'atenció sobre l'emergència climàtica amb la intenció de provocar reflexió i acció. Dubray és la fundadora de We Are Museums, un moviment de museus que promou la innovació social i tecnològica per millorar la sostenibilitat social i climàtica. També ha participat en la creació de WAC-Lab, el hub creatiu del Poblenou de Barcelona i d'AlterHEN, una galeria NFT (non fungible tokens, és a dir arxiu d'obres d'art digitals) dirigida per artistes. Forma part d'Arteztic, un col·lectiu d'artistes ambientals, ha estat mentora de la VerticalCrypto Art Residency 2021-2023, i és membre de Museums For Future, una comunitat global de professionals de museus que treballa per impulsar la justícia climàtica global.
Una reflexió sobre l'antropocè
Durant tot el 2024, la 'sala exterior' de Lo Pati acollirà 'Antroposcenes, narracions sobre la vida a l'Antropocè', un cicle comissariat per Pau Waelder amb sis propostes artístiques. Waelder ha escollit el treball de sis artistes que reflexionen sobre la vida a l'antropocè, un concepte que remet a la idea de període geològic per definir els temps marcats per la decisiva influència de l'activitat humana en el nostre planeta. Les artistes que participen en aquesta selecció han elaborat obres audiovisuals que ens ofereixen, des de diferents perspectives, escenes de la vida a l'Antropocè, particularment d'aquells entorns i sistemes que ignorem, però que tenen un paper determinant en la vida a la Terra.