
Residències Eufònic / Lo Pati 2025
El festival Eufònic i Lo Pati, dos dels pols culturals al sud de Catalunya en l’àmbit de l’art contemporani, fa temps que col·laboren en projectes que vinculen la creativitat al paisatge i a l’entorn.
El festival Eufònic i Lo Pati, dos dels pols culturals al sud de Catalunya en l’àmbit de l’art contemporani, fa temps que col·laboren en projectes que vinculen la creativitat al paisatge i a l’entorn. Des de fa catorze anys, les Residències Creatives Eufònic - Lo Pati han vehiculat la coproducció de més de 30 projectes d’art sonor, música i vídeo experimentals, arts visuals i digital-performatives gestats a la residència d’artistes de Balada, en ple Delta de l’Ebre.
Aquests són els projectes que han sorgit de la convocatòria 2025 i que formaran part de la 14a edició d’Eufònic, que se celebrarà del 10 al 13 de juliol en diverses poblacions de les Terres de l’Ebre:
Jana Winderen
Jana Winderen és una artista sonora noruega molt reconeguda en l’àmbit internacional i experta en enregistraments sonors subaquàtics que ha exposat arreu durant més de 25 anys. En els darrers quinze anys, la seva obra s’ha centrat en grans instal·lacions sonores immersives, tant en prestigioses galeries internacionals com en espais públics d’Àsia, Europa, Austràlia i Amèrica. El seu treball s’ha presentat en espais i biennals com Art Basel (Miami), Wuzhen Contemporary Art Exhibition (Wuzhen), Kunstnernes Hus (Oslo), Thailand International Art Biennale, Munch Museum on the Move (Oslo), GES-2 (Moscou), Augarten (Viena), MoMA (Nova York) i la Gothenburg Art Biennale (Göteborg). També ha creat instal·lacions sonores Ambisonic específiques per a espais públics com el Park Avenue Tunnel (Manhattan), la Plaça Eminönü (Istanbul) i Trafalgar Square (Londres). En coproducció entre el festival Eufònic i Lo Pati – Centre d’Art de les Terres de l’Ebre, Winderen presentarà una nova instal·lació sonora immersiva basada en una escolta atenta a la zona del Trabucador i altres espais del Delta de l’Ebre.
Marc Vives
L’artista barceloní Marc Vives canta, neda, i es mou entre les arts escèniques i visuals. Treballa amb la materialitat de la veu i en el seu potencial escultòric i espacial amb l’objectiu d’infiltrar-se en estructures, arquitectures, paisatges i altres cossos per tal de reformular l’ordre establert. “SSSSS”, la seva proposta seleccionada dins de la convocatòria de residències creatives Eufònic / Lo Pati 2025, s’articularà com una sèrie d’accions basades en la veu i en l’espai, així com en l’anàlisi del seu impacte sobre els cossos. El punt de partida serà la seva pròpia experiència de “cantar” al paisatge des de l’aigua del Delta de l’Ebre i atraure aquesta qualitat líquida a les estructures que ens envolten. Aquests darrers anys, Vives ha mostrat la seva obra al CCEMX (Ciutat de Mèxic, 2020), Festival Grec (BCN, 2020), MACBA (BCN, 2021), La Panera (Lleida, 2021) i Lo Pati (Amposta, 2022) i també ha realitzat performances a L’Antic Teatre (BCN), La Casa Encendida (Madrid), Performa (Santiago de Compostela, 2023) i al Museo de Arte Contemporáneo de Panamà.
Núria Rovira
L’artista vallenca Núria Rovira ha estat seleccionada dins de la convocatòria de residències artístiques Eufònic – Lo Pati 2025, amb una instal·lació imagina la respiració i l’estat d’espera d’un objecte com el bussó (la trampa emprada per a la pesca de l’angula, la cria d’anguila) com a representació del ritme de la pausa, un so que sosté les fràgils coexistències del Delta de l’Ebre. Rovira treballa entre Catalunya i Anglaterra i s’ha especialitzat en investigacions performatives i sonores en zones de presències inestables, espais que juxtaposen ruïnes i mutacions ecològiques.
El paisatge de Badia de Morecambe, prop d’on va cursar els seus estudis de Belles Arts al nord d’Anglaterra, va influenciar la seva metodologia, interrogant simbolismes de ruralitat superposats amb activitat militar i industrial que alteren una ‘natura estranya’. Aquesta recerca l’ha dut a llocs com la Illa de Wanley o una cel·la de comissaria abandonada a Liverpool. Rovira ha estat artista resident al Lancaster Data Science Institute (2021) i a Signal Film & Media (2022), ha rebut una beca d’Arts Council England (2023) per a desenvolupar tècniques sonores interactives, i l’any passat va completar un màster d’investigació de relats de memòria material i sonora a la Universitat d’Oxford.
Comparteix a