Ebrergent 2021
Ebrergent 2021 posa èmfasi en l'art contemporani vinculat al territori i la protecció del Delta
Divendres 29 d'octubre a les 19:00h (Hora de sortida del recorregut)
Punt de trobada: Lo Pati Centre d'Art.
Aquest divendres es presenten els tres projectes d'arts plàstiques, sonores i visuals, creats per joves del de l'Ebre amb l'assessorament del comissari Juan Guardiola.
El projecte Ebrergent, impulsat pel Lo Pati Centre d’Art de les Terres de l’Ebre i la Direcció General de Joventut de la Generalitat de Catalunya presentarà aquest divendres les obres dels tres artistes que han participat en l'edició 2021 d'un certamen que té per objectiu potenciar l’art jove i emergent. A principi d’estiu, el jurat va seleccionar les propostes de temàtica i tècnica lliure, proposades per artistes de les Terres de l’Ebre, el Baix Maestrat i el Matarranya, d'entre 18 i 35 anys. Es tracta del projecte d'Aida Martí Pago anomenat Això també era el mar; la proposta de Cristina Torta Aubeso titulada La presa del Delta i, finalment, l’obra Revolució 4.0, una iniciativa vinculada a la realitat augmentada, signada per l’artista Jordi Giner Garcia. Divendres, els tres treballs es presentaran públicament en una ruta comentada per Amposta i que sortirà del Lo Pati a les 19h.
"Són projectes molt diferents que ens mostren la preocupació i l'interès individual de cada artista. Els artistes han comptat amb la tutorització i mentoria individualitzada de Juan Guardiola, llicenciat en Història de l'Art i amb important experiència en el camp del comissariat en centres d'art. Guardiola ha treballat de manera individualitzada amb ells i els ha ofert eines comparatives per conèixer altres artistes que treballen projectes similars. D'aquesta manera han pogut conèixer altres plantejaments i maneres de treballar, i han pogut enriquir el seu imaginari artístic", ha explicat Aida Boix, directora del Lo Pati. El jurat del certamen ha estat format pels artistes Mireia C. Saladrigues, Nani Blasco, Juan Guardiola, i la mateixa Aida Boix. Cada un dels projectes ha rebut una dotació de 500€ per a despeses de producció.
1.- ‘Això també era mar’ d’Aida Martí Pago // Gener de 2020. El temporal Glòria deixa uns efectes devastadors al Delta de l'Ebre. La barra del Trabucador es trenca i ha de ser reconstruïda. ‘Això també era mar’ és una instal·lació sonora que ens trasllada de forma simbòlica a aquest punt emblemàtic del territori. L'obra ens confronta a les causes i efectes de la imminent desaparició d'aquest espai tan fràgil. L’àudio enumera les intervencions i dades rellevants del problema ambiental i s'acompanya d'un registre del paisatge sonor d'aquell mateix punt durant els mesos de reconstrucció.
* (Aquesta obra es podrà veure divendres 29 d'octubre a la Plaça del Mercat d'Amposta).
2.- ‘La presa del delta’ de Cristina Torta Aubeso // La presa del delta, posa en manifest el problema de la desaparició imminent del Delta de l'Ebre. La peça aborda, com a denúncia, regressió provocada per la falta sediments al tram final del riu i la mala gestió dels cabals. Sediments, que queden atrapats als embassaments, van crear la morfologia del Delta, i com a conseqüència antropològica i social d'adaptació humana al medi va donar peu al naixement de construccions com les barraques, emprant materials autòctons, entre ells el fang. El projecte de ‘La presa del delta’ no només dona valor al sediment com a matèria, terra o sòl ferm, sinó també posa de relleu les persones que s'anul·len i desapareixen de l'espai obert i lliure.
* (Aquesta obra es podrà veure divendres 29, dissabte 30 i diumenge 31 d'octubre, de 18h a 22h al Casal d'Amposta).
3.- ‘Revolució 4.0’ de Jordi Giner Garcia // Aquesta instal·lació artística intervé en l'espai públic a través dels dispositius mòbils. A través de la realitat augmentada es pot veure el contingut de l'obra, ubicada a diversos carrers d’Amposta, sense restriccions d'horaris ni d’accessos. El treball vol posar en qüestió la realitat i la ficció. Per això pren com a base cultural la figura dels camàlics (treballadors que es llogaven per tal de transportar, a braços o damunt l’esquena, garbes o sacs d’arròs), una professió abundant a l’Amposta de finals de segle XIX i principi del XX. L'obra interactua amb l'espectador, mitjançant la recreació amb 3D d'històries vinculades a aquell període històric.
* (Aquesta obra es podrà veure a través de qualsevol dispositiu mòbil, després d'escanejar les codis QR dispersos pel centre de la ciutat)
Comparteix a