Buscador
Lo Pati
BIAM 2004. “Premi Biennal d’Art Ciutat d’Amposta 2004”
Arxiu

BIAM 2004. “Premi Biennal d’Art Ciutat d’Amposta 2004”

L’exposició mostra, a través de les 14 obres seleccionades i de la guanyadora del Premi, la diversitat de mitjans, formes i perspectives de les experiències artístiques més contemporànies.

del 18 de setembre al 7 de novembre de 2004

Museu Comarcal del Montsià.


Jurat

Marta Gili, responsable de fotografia i arts visuals de la Fundació La Caixa; Carles Guerra, artista i crític d’art; Ivan de la Nuez, escriptor i director de la Virreina exposicions; Valentí Roma, historiador de l’art.

 

Premis i seleccionats

1r. premi:

  • Consol Rodríguez

Premi compra:

  • Ramon Guimaraes
  • Gemma Coflent Prats
  • David Curto


Seleccionats:

  • Eduardo Valderrey
  • Fran Alcázar de la Varga
  • Jordi Fosch Pérez
  • Olga Adelantado
  • Ignasi Delofeu Aymar
  • Alfred Porres Pla
  • Octavi Aballí Acosta
  • Kepa Garraza Álvarez
  • Ricardo Álvarez
  • Emília Latorre Sánchez
  • Jordi Ribes

 

Presentació

Reunir trabajos realizados desde perspectivas diversas y en formatos distintos conlleva, en numerosas ocasiones, una tarea de deconstrucción de los discursos específicos y los matices concretos, los cuales se enmascaran o reinterpretan mediante axiomas generales que sirven para engarzar relatos pero que, por contrapartida, uniformizan las posibles particularidades. Éste es, seguramente, uno de los peligros más evidentes de las exposiciones colectivas o simplemente de cualquier tipo de antología que pretenda recopilar propuestas creadas por diversos autores y presentarlas en un mismo espacio, como un todo coherente que ofrece la diferencia convertida en valor estético pero que esconde el conflicto significativo. Sin embargo, a esto hay que añadir otra tentación aún más cuestionable que es la de de convertir estas recopilaciones en diagnósticos que pronostican tendencias o estilos, reescriben intenciones, organizan posicionamientos y, finalmente, traducen interesadamente experiencias que aspiran a una cierta radicalidad solapando cualquier tipo de sobrelectura y ocultando las lógicas pérdidas de sentido bajo un aspecto de uniformidad y coherencia significativa.

En la selección de obras que forman la exposición del Premio de Pintura Biennal de Arte Ciudad de Amposta hemos intentado no incurrir en los anteriores prejuicios, lo que explica, quizás, la heterodoxia de los trabajos escogidos y la aparente amalgama de soportes, temáticas, enfoques, etc. Ciertamente la historia ha fragmentado su globalidad y se inclina progresivamente hacia aspectos que hasta hace poco permanecían ocultos; lo visual también se ha cuarteado y se solapa con todo tipo de discursos; el objeto es un fetiche en continua reinterpretación y, finalmente, la ambigüedad, la huída de lo explícito es, seguramente, el único lugar confortable desde el que mirar el mundo. Estos temas son, a grandes rasgos, las líneas de actuación y los paradigmas que hilvanan la selección de obras, que hilvanan ligeramente, pues antes que nada, están todos aquellos elementos puntuales que sostienen cada trabajo y lo preservan de cualquier posible manipulación crítica.

Así, en la pieza de Ignasi Deulofeu vemos como una imagen se fracciona y se reitera, se convierte en textura y en motivo al mismo tiempo; casi como si retrates de un juego óptico que no toma el ojo, lo retiniano, desde un punto de vista abstracto, sino que reconstruye el motivo y su potencia para representar simbólicamente un significado; en el trabajo de Alfred Porres el tiempo y el lugar son captados en su más anodina y genérica dimensión, un sitio y un instante que de tan comunes parecen extraordinarios, inexistentes, apunto de desaparecer o a punto de rearmarse de sentido, un espacio que contiene, en sí mismo, la inminencia de un suceso; David Curto utiliza los códigos visuales que representan mediáticamente la violencia y los modifica, dejando entrever en esa ironía, su retórica y su perversión; Consol Rodríguez transforma la ciudad en una topografía científica y fantasmal, donde la estructura interna, el paisaje emocional, es un ADN cromático e infantil, a través del cual flanear y perderse dentro de ese mapa hipnótico; la fotografías de Eduard Valderrey son moldes que acogen lo real y que, a la vez, lo representan; el trabajo de Emilia Latorre recupera las notas privadas de un individuo anónimo a partir de las cuales parecen retratarse todos los individuos, pues por ellas circulan los estereotipos hasta situarse en un territorio nada confortable, donde es difícil distinguir el ridículo de lo nostálgico, la caricatura de la exaltación; Fearles Studio plantea un trabajo que pretende abrir espacios de discusión y opinión en el ámbito de Internet y sobre el sector codificado y en ocasiones sectario, del arte y sus instituciones representativas; la imágenes de Gemma Conflent utilizan la duplicidad como paradoja, lo común como misterio y como inquietud, la ausencia de referencias explícitas como hálito que convierte las escenas en postales ilusorias que, en cualquier momento, pueden cambiar su fisonomía; la fotografía de Jordi Foch es una imagen de escaparate cuya verosimilitud deja entrever lo inverosímil de la realidad, su propia parodia; la obra de Jordi Ribes es un documental donde las escenas son postales en movimiento, los personajes rozan el autismo, se comunican a través de silencios, miradas, actitudes…; Kepa Gabarra utiliza la pintura como una especie de logo donde se reúnen, chocan y se cuestionan diversos tópicos: la juventud, la radicalidad, el consumismo, etc.; Olga Adelantado ha creado una imagen que es movimiento y paradoja, relato de su pura visualidad y de los cruzamientos de significados que produce; Ramon Guimaraes presenta una galería de personajes que ofrecen parte de su identidad al objetivo de la cámara y, en esa acción, acaban representándose, construyendo una narración sobre sí mismos que no es una colección de autorretratos, sino una suerte de ficción instintiva; finalmente, Ricardo Álvarez ha situado en un espacio ilusorio a dos personajes que comparten su propia irrealidad como si se tratase de objetos inertes que entrecruzan rictus, expresiones y muecas pero que eluden cualquier tipo de contacto físico o mental.

Valentín Roma

 

Nota informativa

Inauguració: dissabte 18 de setembre, a les 20 h

L’exposició presenta les obres seleccionades d’entre els 124 participants en la vuitena edició del Premi de Pintura Biennal d’Art Ciutat d’Amposta, organitzat per l’Ajuntament d’Amposta amb la col.laboració del Museu del Montsià. L’exposició mostra, a través de les 14 obres seleccionades i de la guanyadora del Premi, la diversitat de mitjans, formes i perspectives de les experiències artístiques més contemporànies.

Des de la primera edició, l’any 1989, l’objectiu final de la Biennal ha estat contribuir i donar suport a la creació artística, i promoure així, segons les pròpies possibilitats, un seguit d’interaccions entre els joves creadors i el conjunt de la societat. Aquestes interaccions (que han estat estructurades al voltant del Premi, els premis-compra, les exposicions, els catàlegs, etc.) han fet que, intangiblement, però eficaçment, el principal èxit de la Biennal d’Amposta hagi estat esdevenir una plataforma de promoció i difusió que ha apostat de forma continuada pels artistes més joves.

En la seva evolució, el certamen s’ha obert a nous àmbits de col·laboració, entre les institucions, els creadors i la societat. Al premi es va incorporar, en l’anterior edició, la participació de les empreses del territori, les quals no només han millorat la dotació econòmica, sinó que adquirint les obres mitjançant els premis-compra, creix la presència i el testimoni de les arts visuals en la ciutat d’Amposta, i possibiliten la seva difusió en nous espais i contextos (espais corporatius de les empreses, com els halls, les pàgines web, etc.).

La Biennal se celebra en tot el període de la seva convocatòria, és a dir al llarg de dos anys, i en un format de programació de cicles. El que marca el canvi de Biennal, i per tant el punt central dels cicles d’activitats, és el Premi de Pintura Biennal d’Art Ciutat d’Amposta, convocat en l’any 1989, en el 1991, en el 1993, en el 1995, en el 1997, en el 2000, en el 2002 i en el 2004.

En les diverses edicions, des de l’any 1989 fins a la del 2004, han participat 778 artistes d’arreu de l’Estat. Els guardonats de les set edicions anteriors del Premi han estat, respectivament, els artistes: Carles Guerra, Manel Margalef, Susy Gómez, Diana Rovira, Javier Peñafiel i Juande Jarrillo. Les seves obres són un clar exponent del treball creatiu dels artistes més joves, de les possibilitats expressives i de la varietat de conceptes del llenguatge visual.

Així mateix, durant les diverses edicions que s’han celebrat, els jurats que han qualificat el Premi han estat formats per destacats historiadors, crítics i artistes (nacionals, de la resta de l’Estat, i fins i tot estrangers). En l’edició d’enguany, el jurat ha estat format per: Marta Gili, responsable de fotografia i arts visuals de la Fundació la Caixa; Carles Guerra, artista i crític d’art; Ivan de la Nuez, escriptor i director de la Virreina exposicions; i Valentí Roma, historiador de l’art.

Els artistes seleccionats en l’edició 2004 han estat els següents: Eduardo Valderrey, Fran Alcázar de la Varga, Jordi Fosch Pérez, Olga Adelantado, Ignasi Deulofeu Aymar, Ramón Guimaraes, Consol Rodríguez, Alfred Porres Pla, Gemma Clofent Prats, Octavi Aballí Acosta, Kepa Garraza Álvarez, Ricardo Álvarez, Emília Latorre Sánchez, Jordi Ribes i David Curto.

En el decurs de l’acte d’inauguració es faran públics el resultat del concurs i el lliurament dels Premis BIAM i dels premis-compra. L’acte inaugural comptarà amb l’assistència de l’Alcalde d’Amposta, Sr. Joan M. Roig i la regidora de Cultura, Sra. Margarida Maigí, del President del Consorci del Museu Comarcal del Montsià, Sr. Miquel Alonso, de membres del jurat, i del representant de la Direcció General de Promoció i Cooperació Cultural.

L’exposició restarà oberta al Museu del Montsià fins al 7 de novembre, de la qual s’ha editat un catàleg a color amb la presentació dels creadors i obres seleccionades, i amb un tiratge de 1.000 exemplars.

 

Crèdits

  • Ajuntament d’Amposta
  • Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura
  • Diputació de Tarragona
  • Museu del Montsià
  • Escola d’Art i Disseny d’Amposta
  • Dapsa
  • Construccions Monllau
  • New Packing
  • Nou Disseny
Altres activitats Altres activitats
Lo Pati

Lo Pati Centre d'Art - Terres de l'Ebre
Plaça Mari Chordà, sn
977 709 400
43870 Amposta

Horari:

De dimecres a dissabte de 17h. a 20h.
Diumenges d'11h. a 14h.

Segueix-nos a:

Facebook logo Twitter logo Instagram logo Vimeo logo Flickr logo

Organitza

Ajuntament d'Amposta logo

Amb el suport de:

Generalitat de Catalunya logo Diputació de Tarragona logo

Subscriu-te al butlletí

LO PATI 2024