La processó de ‘le sette anime dell’Aniene’ d'Àlvar Calvet
Lo Pati d’Amposta col·labora en una residència del programa Cultural Europe Moves coordinada per l'Associació Col·lectiu Aquilla Reale a Civitella, a la regió italiana del Laci
El nucli de Civitella de Licenza, ubicat en una zona muntanyosa propera al riu Aniene, ha pagat la penyora del despoblament rural. És a només quaranta minuts de Roma, però no s’ha deslliurat de les transformacions radicals del món agrícola, dels efectes del desenvolupament industrial i el creixement de les societats urbanes durant el segle XX. Al poble, hi viuen dotze persones de manera permanent, immerses en l’ecosistema del Parc Natural Regional de les Muntanyes Lucretili.
Per sort, els darrers anys el nucli ha recuperat part de la seua vitalitat gràcies a l'Associació Col·lectiu Aquilla Reale ETS, que ha convertit alguns dels habitatges buits en espais polivalents i residències per al desenvolupament de processos creatius i pràctiques artístiques; i per a l’estimulació del pensament crític. Un lloc per imaginar i crear des de la cultura rural; per aprofundir en els records comuns i promoure la preservació del patrimoni etnogràfic i dels espais naturals.
Des del setembre passat que l’artista i professor de l’Escola d’Art i Disseny de Tarragona, Àlvar Calvet (Tremp, 1965), forma part d’aquest ecosistema mitjançant una col·laboració de Lo Pati d’Amposta amb l’associació Aquilla Reale. Tot plegat, gràcies a una residència comunitària de quatre mesos en la qual participa un grup d’artistes i investigadors procedents de diversos països en el marc del programa Culture Moves Europe, finançat per Creative Europe de la Unió Europea i gestionat pel Goethe-Institut. El projecte es desenvolupa amb la col·laboració d’altres centres com la Casa Planas (Mallorca), el projecte Idensitat (Catalunya) i el Centro Huarte (Navarra), a més de Lo Pati d’Amposta, que és qui ha vehiculat l’estada d’Àlvar Calvet a Itàlia.
“El projecte promou la mobilitat d’artistes i professionals de la cultura, per crear oportunitats d’intercanvi, de reflexió i d’investigació artística. Pròpiament, no és una beca de creació, però la creació ha acabat sent inevitable, perquè tot artista es relaciona amb la societat a través del treball”, explica Àlvar Calvet. I la proximitat del riu Aniene —amb els seus problemes ambientals associats— li ha anat com a anell al dit, perquè sovint el seu treball posa el focus en la denúncia ambiental i en la importància del discórrer dels rius, de les ribes, de les desembocadures i tota la terra fèrtil que creen i arrosseguen.
Així, ha buscat set mentors locals —que ell ha anomenat ‘le sette anime dell’Aniene’ [les set ànims de l’Aniene]— que l’han ajudat a recórrer riu per conèixer-ne les problemàtiques, en un diàleg valuós per enriquir la seua experiència al territori. Ha après sobre la contaminació d’aigües amb fosfats, la desaparició progressiva de la població de truites i les amenaces d’alteració del curs de l’aigua per atendre les necessitats hídriques de Roma i la seua perifèria urbana. I amb el lema Salviamo il fiume Aniene com a guia, ha creat diverses peces que aviat confluiran en una processó performativa a la llera del riu: ha recol·lectat sediments en diversos punts del curs fluvial que li han servit per modelar unes monedes de fang; ha fet un llum d’oli de terracota en forma de truita de riu inspirat amb una llàntia romana; i una gerra d’aigua que representa un cap del riu Aniene. També ha creat un pendó que emula els estendards de l'exèrcit romà, i una safata d'ofrenes funeràries de ceràmica amb cases en miniatura fetes de ceràmica habituals en les cultures ancestrals mediterrànies. Finalment, un cor de terra cuita, que ha realitzat l’artista, simbolitzarà la vida del mateix riu. En la processó d’aquest dijous, l’art, la història, la denúncia social i la reivindicació de la ruralitat s’han capbussat conjuntament a les aigües del fiume Aniene.
____________
Àlvar Calvet es va formar en Belles Arts a la Universitat de Barcelona. Al llarg de la seva trajectòria, ha impartit diversos cursos acadèmics de pintura, d’il·lustració i dibuix artístic, teories del disseny i del color, etc. Ha estat responsable de nombroses publicacions, monografies i catàlegs, i ha col·laborat en investigacions d’art contemporani i arqueologia urbana. A més, ha comissariat exposicions individuals i col·lectives. Com a artista ha realitzat nombroses exposicions i ha obtingut diversos reconeixements com el Primer Premi XYZ d’intervencions efímeres de les Terres de l’Ebre. En el seu treball de recerca, investiga i documenta el conflicte ecològic mitjançant obres relacionades amb el patrimoni cultural i constructiu, utilitzant tècniques i eines tradicionals.