El cos en joc, jornades pedagògiques L'Aula al Pati
Quarta edició de les jornades al voltant de la intersecció entre art i educació
Les jornades pedagògiques de L’Aula al Pati, situades cronològicament a l’inici del curs acadèmic, són un punt de trobada de les persones del territori que, des d’àmbits diversos, desenvolupen projectes que transiten en la intersecció entre art i educació. Com a programa, lo propòsit de L’Aula al Pati és promoure la producció de projectes educatius/artístics i explorar les possibilitats que emergixen de la col·laboració entre el centre d’art i altres centres, entitats i col·lectius del territori. Des d’este punt de vista, les jornades pedagògiques esdevenen un espai de trobada i d’intercanvi, un node que connecta allò que hem fet amb allò que farem, un moment per reflexionar i proposar.
Les tres primeres edicions de les jornades pedagògiques, revisades en perspectiva, constituixen lo cicle fundacional del programa L’Aula al Pati. Les primeres jornades (“Art i educació: encontres i desencontres”) van definir un mapa inicial de la mena de projectes que volíem impulsar, en la intersecció entre art i educació. A les segones jornades (“Col·laborar i aprendre amb altres”) se va situar el focus en la metodologia, en les múltiples implicacions d’abordar col·laborativament los nostres projectes. Les terceres jornades (“Aprendre del que fem”) van posar en valor l’avaluació i la reflexivitat, com a estratègia per a la construcció d’un coneixement situat i com a motor de canvi i transformació.
Però, més enllà de totes les consideracions exposades fins ara, les jornades pedagògiques també són un espai de formació. “El cos en joc”, nom que rep aquesta quarta edició de les jornades, és lp fil conductor de la proposta formativa d’enguany, que articula les intervencions de divendres: un taller per explorar les possibilitats comunicatives i expressives del cos (“El cos com a llenguatge”), una proposta de formació inicial a través de la vivència de la corporeïtat (“Viure l’espai, el lloc i la posició. Els llenguatges de l’acció i la creació en la formació de futurs mestres”) i un documental en lo que el cos esdevé l'arena on se dirimeixen aprenentatges i conflictes (“Five days to dance”). Dissabte compartirem lo relat dels tres projectes desenvolupats lo curs passat dins lo programa L’Aula al Pati (“Amposta: Km. 0”, “Dispositius Sonors Alliberats” i “Recerques: memòria, creació i participació”) i farem públic lo projecte seleccionat a la convocatòria PIPA 2015, de projectes d’intervenció pedagògica i artística. Acabarem amb un taller per presentar una calaixera pedagògica de producció pròpia (disponible en préstec un cop realitzada la formació), així com les seues possibilitats metodològiques i els usos didàctics en l’àmbit musical.
"El cos en joc" és una activitat gratuïta amb certificació del Departament d'Ensenyament, i les inscripcions són a través del correu comunicacio@lopati.cat.
DIVENDRES 6 DE NOVEMBRE
17:00 Presentació de les jornades
17:30 PRESENTACIÓ -- Viure l’espai, el lloc i la posició. Els llenguatges de l’acció i la creació en la formació de futurs mestres. Mostra fotogràfica i presentació participativa d’una experiència de formació inicial orientada a l’adquisició de metodologies d’aprenentatge que incorporin la dimensió corporal dels subjectes implicats. Mercedes Garcia, Sonia Serra, Garbiñe Sebastian, Desiree Manzano (alumnes del Grau d'Educació Infantil de la Universitat de Manresa) i Marta Ricart (artista i professora del Grau)
18:30 TALLER -- El cos com a llenguatge. Taller per explorar les múltiples possibilitats comunicatives i creatives del cos (la seva poètica, els seus codis, la diàlectica escolta-comunicació, l'espai i el moviment…), a partir de tècniques teatrals i de comunicació combinades amb dinàmiques de joc escènic i dramàtic. Aforament limitat a 25 persones. Jordi Príncep (EtcA, Escola de Teatre i Circ d’Amposta)
20:00 PROJECCIÓ DOCUMENTAL -- Five days to dance. Documental dirigit per Rafa Molés i Pepe Andreu (2014) que narra l’experiència i els aprenentatges d’un grup de nois i noies d’un institut que, un dilluns, són convidats a abandonar la seva rutina escolar i dedicar cinc dies a ballar junts.
DISSABTE 7 DE NOVEMBRE
9:30 PRESENTACIÓ -- Paisatges subjectius. Publicació derivada del projecte Recerques: memòria, creació i participació realitzat a ESARDI en el marc del programa H/C Hibridacions i Contextos que coordina ACVic. Alice Baker, Isaura Castellà, Mercè Chaler i Jacint Hierro (ESARDI, alumnat de CF Superior de Pintura)
10:00 PRESENTACIÓ -- Amposta: Km. 0. Presentació performàtica i participativa del projecte seleccionat a la convocatòria PIPA2014 que, des de la precarietat laboral com a punt de partida, proposava eines i pràctiques per produir noves formes de treball (enfront de les imposades pel sistema capitalista neoliberal actual) per repensar(se) i emancipar-se. Roser Gay Consola, Alba Martínez, Rocío Ortega, Josep Lluís Pérez Llatse, Natalia Magdalena, Mireia Pont (participants al projecte); Judit Onsès i Mercè Ubalde (responsables del projecte)
11:00 PRESENTACIÓ -- PIPA2015. Presentació del projecte seleccionat a la convocatòria d’enguany
11:15 AUDIOVISUAL -- Memòria del so. Deconstrucció de sonalls a l’escola. Documental de l’experiència realitzada a l’escola del Poble Nou del Delta, en el marc del projecte Dispositius Sonors Alliberats. Joan Vidal (coordinador del projecte) i Miriam Claudio (directora de l’escola)
11:45 Pausa cafè
12:00 TALLER -- Calaixera pedagògica: deconstruïm els Idiòfons Sacsejats Indirectament. Taller per explorar les possibilitats metodològiques i usos didàctics de la compilació de materials elaborats al projecte Dispositius Sonors Alliberats. Àngels Salvatella, Imma Esteve i Joan Vidal (grup de treball “Mousiké" de l’ICE de la URV)
Compartir en