Lo cicle de músiques contemporànies OUT.SIDE fa parada a Amposta
Lo Pati acull les actuacions de l'estatunidenc Keith Fullerton Whitman i la joint venture de CrossingLines amb Frames Percussion
21 de maig i 3 de juny
Lo Pati - Centre d'Art
En los últims anys, los centres d’art han complementat la seua activitat d’exhibició i producció amb propostes vinculades a llenguatges més experimentals, ja siguen de caràcter visual, sonor, literari o corporal. Diversos centres s’han interessat a donar suport a creadors i intèrprets del que anomenem “noves músiques” i crear escenaris que fassen possible la seua visibilitat i expansió. Estes músiques són encara massa escasses en lo nostre ecosistema cultural i el seu component experimental encaixa perfectament amb los objectius dels centres d’art, sensibles als nous llenguatges contemporanis. Arts Santa Mònica (Barcelona), Centre d’Art Tecla Sala (l’Hospitalet de Llobregat), Centre d’Art la Panera (Lleida) i Lo Pati s’han coordinat per a la creació del cicle OUT.SIDE perquè, escampat pel territori, promogue i done visibilitat a estes noves propostes sonores.
L’edició 2017 de l’OUT.SIDE presentarà un programa heterogeni enfocat a la música més creativa dels nostres dies. Lo cicle reunirà els principals grups de música contemporània de Catalunya: CrossingLines, Frames Percussion -en col·laboració amb lo compositor danès Simon Løffler- i Funktion String Quartet; la principal comunitat d’improvisació de Barcelona, l’Ensemble Discordian Community, dirigits per El Pricto; diversos artistes de música electrònica experimental i sintetitzadors com José Pablo Polo, Ralp i Keith Fullerton Whitman. Durant un total de vuit concerts, OUT.SIDE oferirà música electrònica experimental, música drone, minimalisme nord-americà, música improvisada dirigida, projectes que replantegen la idea d’escolta com a experiències musicals que es perceben a través de les dents i sessions guiades d’escolta en 3D.
La programació de cada concert ha estat concebuda tenint en compte els particulars espais on tenen lloc. La realització d’activitats musicals als centres d’art planteja reptes i diferències a les habituals sales de música: ni l’acústica, l’entorn visual, la relació entre públic i els músics i ni tan sols la manera d’escoltar són les mateixes, elements que fan que els projectes del cicle siguen experiències sonores úniques. Lo Pati acollirà dos de les actuacions del cicle: lo nord-americà Keith Fullerton Whitman (una de les principals figures mundials de la música realitzada amb sintetitzadors modulars, que presentarà Generators lo domenge 21 de maig en horari de vermut) i la proposta irrepetible de CrossingLines i Frames Percussion, We are drone (dissabte 3 de juny, 20:00h)
DOMENGE 21 DE MAIG, 12:00h. GENERATORS. Lo compositor i músic Keith Fullerton Whitman és un dels principals exponents de l’actualitat de la música realitzada amb sintetitzadors modulars. La seua prolífica trajectòria l’ha portat a explorar un gran ventall d’estils vinculats a la música electrònica, formar part de multitud de bandes, fundar diversos segells discogràfics i realitzar nombrosos enregistraments, sovint amb diferents noms i àlies, sent especialment rellevant la seua activitat musical sota el pseudònim de Hrvatski. Generators, publicat pel segell Root Strata, és un dels seus treballs més reconeguts, que reunix un conjunt de peces que tenen la intenció d’apropar-se a una música generada automàticament, amb una petita part d’element performatiu. Melodies, ritmes i altres paràmetres sonors cobren vida a partir d’un escenari algorítmic plantejat amb anterioritat.
Fullerton Whitman havia experimentat prèviament esta línia de treball amb sistemes generats digitalment, però la idea de música automàtica adquirix una dimensió completament nova a partir del món analògic i de les seues imperfeccions. La necessària degradació de voltatge que acompanya el disseny dels instruments electrònics analògics incorpora imprevistes variacions, matisos i petits elements d’entropia que donen lloc a una musicalitat complexa i fascinant que seria impossible d’emular en un escenari purament matemàtic. Generators ofereix als visitants de l’OUT.SIDE una experiència immersiva de sons electrònics, però també d’idees electròniques: una música específica de les màquines que parla el llenguatge propi dels sintetitzadors analògics.
DISSABTE 3 DE JUNY, 20:00h. WE ARE DRONE. Destacats músics de CrossingLines i Frames Percussion proposen una experiència acústica única, amb una atípica formació de percussió, teclats, samplers i sintetitzadors modulars. Lo fenomen de la música drone està experimentant una renovada empenta en los darrers anys. Sota esta nomenclatura s’engloben propostes sonores que consistixen en mantenir diverses notes, acords, masses sonores o textures al llarg del temps.
Lo concert s’inicia amb la peça Schraffur del compositor suís Fritz Hauser. La peça està construïda a partir de fregar un gong amb diferents baquetes de diversos materials en diferents parts de l’instrument. Esta aparent simplicitat dóna lloc a multitud de matisos i variacions sonores. Seguidament i sense interrupció, lo grup realitza un drone basat en diverses situacions sonores organitzades prèviament que aniran modificant-se molt lentament a partir de la direcció de Luis Codera Puzo, director de CrossingLines, en una proposta que està pensada per mesclar-se amb los espais on té lloc; ser una presència tan real com les parets i el sostre de les sales, una massa sònica imponent i aclaparadora que atrape i envolte els visitants del centre.
Comparteix a