Buscador
Lo Pati
L'Aula al Pati, recorreguts en la intersecció entre art i educació
Arxiu

L'Aula al Pati, recorreguts en la intersecció entre art i educació

Quatre anys de jornades, projectes, tallers, activitats i formats expositius


Com en els darrers tres anys, el primer cap de setmana de novembre s’han celebrat a Lo Pati – Centre d’Art Terres de l’Ebre d’Amposta les IV jornades del programa L’Aula al Pati, “El cos en joc”. Les jornades pedagògiques, situades cronològicament a l’inici del curs acadèmic, són un punt de trobada de les persones del territori que, des d’àmbits diversos, desenvolupen projectes que transiten en la intersecció entre art i educació. Com a programa, el propòsit de L’Aula al Pati és promoure la producció d’aquesta mena de projectes educatius/artístics i explorar les possibilitats que emergeixen de la col·laboració entre el centre d’art i altres centres, entitats i col·lectius del territori. Des d’aquest punt de vista, les jornades esdevenen un espai d’encontre i d’intercanvi, un node que connecta allò que s’ha fet amb allò que es farà, un moment per reflexionar i proposar.

Revisades en perspectiva, les tres primeres edicions de les jornades pedagògiques van constituir el cicle fundacional del programa L’Aula al Pati. Les primeres jornades (“Art i educació: encontres i desencontres”) van definir un mapa inicial de la mena de projectes que es volien impulsar, en la intersecció entre art i educació. A les segones (“Col·laborar i aprendre amb altres”) es va situar el focus en la metodologia, en les múltiples implicacions d’abordar projectes col·laboratius. Les terceres jornades (“Aprendre del que fem”) van posar en valor l’avaluació i la reflexivitat com a estratègia per a la construcció d’un coneixement situat i com a motor de canvi i transformació.

En aquesta quarta edició (“El cos en joc”), el cos ha esdevingut el fil conductor d’un programa formatiu que s’articula entorn de tres àmbits: el de la formació inicial del professorat, el de l’aula i el treball amb joves en un context escolar i el de la pròpia experiència corporal. Tres àmbits que s’han desplegat a través de tres activitats: la presentació d’una proposta de formació inicial realitzada al grau d’Educació Infantil de la Universitat de Manresa (“Viure l’espai, el lloc i la posició. Els llenguatges de l’acció i la creació en la formació de futurs mestres”); un taller per explorar les possibilitats comunicatives i expressives del cos (“El cos com a llenguatge”), a càrrec de l’Escola de Teatre i Circ d’Amposta; i la projecció de Five days to dance (2014), documental dirigit per Rafa Molés i Pepe Andreu. Com a fil conductor de les jornades, el cos també ha estat present a les presentacions dels projectes desenvolupats el darrer curs dins el programa L’Aula al Pati: “Amposta: Km. 0”, projecte seleccionat a la primera convocatòria PIPA; “Dispositius Sonors Alliberats”, realitzat a l’Escola del Poble Nou del Delta i “Recerques: memòria, creació i participació”, en col·laboració amb ESARDI, Escola d’Art i Disseny d’Amposta.

Els assistents han valorat molt positivament el contingut del programa i la dinàmica altament participativa de les activitats proposades. En aquest sentit, ha estat especialment productiu el taller de cloenda, en el que s’ha presentat una calaixera pedagògica de producció pròpia (disponible en préstec un cop realitzada la formació), així com les seves possibilitats metodològiques i els usos didàctics en l’àmbit musical i sonor.

Després de tres anys de funcionament, el programa L’Aula al Pati s’ha consolidat com un espai de trobada entre artistes, educadors i persones que, des de disciplines diverses, aborden projectes que es desenvolupen en la intersecció entre art i educació. Una de les estratègies que ha contribuït a donar continuïtat al programa és la convocatòria PIPA, per a la selecció de projectes d’intervenció pedagògica i artística. En aquesta segona edició, el projecte seleccionat ha estat TVArt, Taller d’art visual per a espais educatius informals de les Terres de l’Ebre, de Pamela Gallo i Daniel Miracle. La creació audiovisual, la televisió experimental i l’empoderament tecnològic defineixen un projecte que es basa en processos col·laboratius que afavoreixen una implicació i relació horitzontal entre els participants. Els impulsors del projecte treballen amb col·lectius i comunitats de tot tipus, especialment amb els més vulnerables o amb dificultats en les múltiples alfabetitzacions tecnològiques. El projecte TVArt es desenvoluparà a l’Espai Dona del Punt Òmnia d’Amposta el primer semestre de 2016.

Comparteix a

Altres activitats Altres activitats
Lo Pati

Lo Pati Centre d'Art - Terres de l'Ebre
Plaça Mari Chordà, sn
977 709 400
43870 Amposta

Horari:

Obert dissabte de 10h. a 18h.
En motiu de l'activitat "Parlaments d'aigua"

Segueix-nos a:

Facebook logo Twitter logo Instagram logo Vimeo logo Flickr logo

Organitza

Ajuntament d'Amposta logo

Amb el suport de:

Generalitat de Catalunya logo Diputació de Tarragona logo

Subscriu-te al butlletí

LO PATI 2024