"Visions d’alteritat" un talller de Toni Serra (Abu Ali)
(...) una visió del llenguatge vídeo més accessible i àmplia del que usualment reben des dels mitjans de comunicació o entreteniment i des de la publicitat.
En el taller d’aquest any han participat 12 persones, 3 dels quals repetien de l’any passat; la qual cosa ha creat una dinàmica que facilita la continuïtat i l’aprofundiment. Destaquem també la participació de persones d’altres territoris de Catalunya.
Un primer objectiu del taller ha estat donar als participants una visió del llenguatge vídeo més accessible i àmplia del que usualment reben des dels mitjans de comunicació o entreteniment i des de la publicitat.
Qüestionar aquest monopoli formal-conceptual és una condició de base per accedir a un llenguatge personal i creatiu, alhora que per a desenvolupar un discurs audiovisual independent. Trencar aquesta “monoforma” (1) és en definitiva estudiar i analitzar la seva gramàtica visual per a poder ampliar les possibilitats discursives d’aquest llenguatge. En altres paraules; es tracta d’ajudar als participants a transitar de l’estat de “consumidors passius d’imatges” a “lectors” i creadors.
Això s’ha abordat amb una acurada selecció de treballs provinents de diferents arxius audiovisuals, a la fi de mostrar un espectre molt ample de possibilitats formals i conceptuals, més enllà de les limitacions tècniques o de pressupost. S’ha tractat també un aspecte sovint oblidat:l’aprenentatge en la recerca d’arqueologia visual en diferents Arxius on-line.
Finalment, en oposició a la banalització de la imatge hem tractat el seu caràcter “màgic” relacionat amb el somni, la visió, i la poesia. Tot i desenvolupant pràcticament conceptes com percepció, observació, i contemplació.
La resposta a aquesta part del taller ha estat entusiasta. A partir d’ella s’han plantejat projectes dels propis participants; projectes d’alta sensibilitat poètica i de forta reflexió sobre el territori, les relacions personals, la memòria, la visió...
A partir d’aquí s’ha desenvolupat una part estrictament pràctica, de dos dies, de la que ha sorgit almenys un treball de molt interès, amb un nivell que el permet participar en diferents fòrums i programes audiovisuals, i que a més està directament relacionat amb l’espai natural d’Amposta.
Al meu parer, però, s’evidencia també la necessitat de disposar d’un major temps tutorial, i d’un major accés a material tècnic (específicament càmeres, i enregistradors d’àudio). Això, tot i comportar un esforç per a tots els agents implicats, multiplicaria exponencialment la producció derivada d’aquest taller; rentabilitzaria l’enorme entusiasme demostrat pels participants, la riquesa de les idees que ells han aportat, i aportaria un interessantíssim feedback documental-informatiu-creatiu sobre el territori. Personalment crec, a més, que podria tenir l’atractiu d’implicar a un nombre més gran de participants d’altres ciutats i territoris de Catalunya.
(1) Peter Watkins.