Transitar el Festival
Una pedagogia de la representació ha d’establir «espais» on el significat es pugui tornar a escriure, produir i construir, i no s’afirmi simplement. Henry Giroux, 1994
(re)visitar el festival
Visitar un museu o un centre d’art és sovint una experiència enllaunada. Les pràctiques de participació dels espais museístics contemporanis són més aviat un succedani. Experiències que recorden les aventures de cartró pedra que s’ofereixen per a ser viscudes pels visitants dels parcs temàtics. I és que, com recorda Donald Preziosi (1998), cada museu, a través d’una selecció deliberada d’esdeveniments, genera unes formes de veure que inhibeixen la capacitat dels visitants d’imaginar significacions alternatives.
(re)visitar el festival és un taller adreçat a l’alumnat de segon d’ESO de l’institut Els Alfacs de Sant Carles de la Ràpita. A través de la tasca docent realitzada les setmanes prèvies a la inauguració del festival es pretén posicionar l’alumnat de manera que l’experiència de la visita al centre d’arts visuals permeti l’emergència d’altres mirades. El propòsit és conferir capacitat d’autoria als visitants (en aquest cas l’alumnat que participa en el taller) per fer-los partícips de la construcció dels significats possibles.
Les activitats del taller inclouen l’elaboració d’un pòster sobre el tema del festival (com a part del procés de reflexió previ a la visita) i la participació en una vídeo-performance (com a instrument de participació i diàleg amb allò experimentat durant la visita).
Gisela Daura i Alfred Porres