Femme In Arts 2022
Les emocions proscrites i inexpressades, protagonistes del 'Femme in Arts' 2022.
► El festival d'art i feminisme celebrarà una nova edició a Lo Pati d'Amposta, del 24 al 27 de novembre
Hi ha una política cultural de les emocions —inscrita en els nostres codis de conducta social— que organitza el que podem sentir i el que no. Es tracta de mecanismes que ajuden a amagar o reprimir impulsos. Un fenomen especialment limitador en el cas de les dones. “En aquest Femme in Arts volem focalitzar la mirada en els codis culturals que provoquen emocions inexpressades, com per exemple la ràbia que ens ha estat negada. I volem analitzar com aquestes emocions es transmeten de generació en generació. Com s’ubica el dolor als nostres cossos i a les nostres narratives?”, es pregunta la periodista Anna Zaera, comissària del festival Femme in Arts, organitzat per Lo Pati - Centre d'Arts de les Terres de l'Ebre amb la col·laboració de les àrees de Drets Socials i Ciutadania de l'Ajuntament d'Amposta, el Servei d'Informació i Atenció a les dones del Consell Comarcal del Montsià (SIAD) i el Servei d'Intervenció Especialitzada de les Terres de l'Ebre (SIE) del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya, que gestiona la Fundació Montsià a Amposta. Enguany, el certamen celebrarà la seua sisena edició del 24 al 27 de novembre, amb la voluntat d'abordar des de l'art el debat sobre les emocions proscrites.
El programa inclou diàlegs, performances, videoassaig, teatre i, per primer cop, una acció col.lectiva protagonitzada per dones locals. Tot plegat amb amb l'objectiu de plantejar un feminisme obert i inclusiu amb el col·lectiu transmaricobollo. El festival s'inaugurarà oficialment divendres 25 de novembre, amb l'espectacle A String Section de la companyia anglesa Reckless Sleepers, fundada el 1989. Per primer cop, el festival acollirà una producció estrangera. Dirigida per la performer Leen Dewilde, la proposta aborda una de les emocions inexpressades que articulen el festival: la ràbia. Destrossar objectes, esmicolar tasses, enderrocar parets, tallar mobles i serrar les cames de les cadires, també forma part de la nostra essència. Per això, l'obra gira al voltant d’un senzill conjunt de sis cadires, sis dones i sis xerracs, amb una escena que es veurà alterada per la ràbia de les protagonistes.
El dia anterior, dijous 24, Lo Pati acollirà dues activitats prèvies. En primer lloc, el debat sobre Projectes culturals descentralitzats amb perspectiva de gènere amb la participació de dones que contribueixen a crear noves narratives des de la cultura i en indrets tradicionalment lluny dels grans centres urbans: Anna Giribet (Fira Tàrrega), Aida Bañeres (Dones reals), Pepa Plana (pallassa) moderades per Neus Barberà (Surtdecasa). I en segon lloc, l'espectacle de dansa Cyberexorcismo que aprofundeix en com les xarxes socials —especialment TikTok— poden servir per compartir, subvertir i expressar l'exhibició pública i el debat sobre dels cossos femenins.
Dissabte 26, l’artista i poeta Juana Dolores protagonitzarà el videoassaig Miss Universo, en el qual qüestiona moltes de les violències vinculades al cos o a l’amor. Per la seva banda, Ann Perelló i Andrea Ros presentaran el monòleg Nua, radiografia d’un trastorn, un viatge introspectiu per a comprendre com és viu el malson dels trastorns de conducta alimentària. La jornada de dissabte acabarà amb el diàleg Cos, frontera i trauma amb la psicoanalista Concepció Garriga, l’artista Ann Perelló i la comissària de Femme in Arts, Anna Zaera, per connectar conceptes aparentment allunyats, com el trauma, la repressió i l’heteronormativitat.
Diumenge, s'ha programat un recital lliure del darrer poemari de l'artista ampostina Mari Chordà No com un so (Godall Edicions), amb la presència de l’autora. En aquest poemari, Chordà aborda temes com la ironia, l'erotisme i la pèrdua de contacte amb l’entorn natural. A més, entre les activitats previstes el darrer dia del festival també destaca l'acció comunitària Denomanònima, coordinada per l'artista Maria Pons. Prevista per diumenge 27 al matí, versarà sobre l’anonimat femení, amb una dansa al voltant del que és invisible i quotidià a través d’uns elements simbòlics: les escombres. "Volem fer valdre la tasca d'escombrar, una tasca que porten a terme moltes dones anònimes per fer el món més habitable; una activitat creativa diària, per què cada dia fem el món i, segons com el fem, el món és", explica Maria Pons. Aquesta acció comunitària serà la culminació d'un taller creatiu de tres dies obert a totes les dones (informació i inscripcions a info@lopati.cat).
El Femme in Arts acabarà diumenge a la tarda amb Hermafrodites a cavall o la rebel·lió del desig, una obra de teatre narrada en primera persona que rastreja, amb eines del teatre documental, l’autoficció i el freak show, l’evolució del mite de l’hermafrodita des de la llegenda arcaica fins a les persones que l’encarnen en l’actualitat. L'espectacle, que es podrà veure a l'auditori de la Unió Filharmònica d'Amposta, ha rebut el Premi de Noves Tendències als Premis de la Crítica de Barcelona 2022.
Durant tot el festival, l’artista plàstica i art-terapeuta Camila Sanjinés dibuixarà les diferents propostes de Femme in Arts 2022, una observació subjectiva que servirà per plasmar allò que l'obra escènica incita a l'autora. L'entrada a les activitats serà gratuïta. Els dies del certamen, la llibreria Guaix instal·larà un punt de venda a Lo Pati, amb una selecció de llibres feministes.
Comparteix a